onsdag 23. september 2009

Søm for 100 år siden.

Mine besteforeldre flyttet i sin tid til landstedet familien hadde disponert i årevis. Her hadde generasjoner i vår familie fisket i ørretdammen og røkt snadde i skyggen av bjørketrærne om kvelden. De hadde gått tur i lang kjole og store hatter og de hadde drukket sin formiddagste av tynne porselenskopper i solen. Her lå det kister på stabburet og i hovedhuset med lintøy, gamle kjoler, parasoller...ja,alle slags skatter. Desverre tenkte de ikke på å ta bedre vare på dette. Da vi skulle rydde ut huset etter at de ikke var mer var mye av dette ødelagt. Men noe fikk jeg berget heldigvis. En av disse tingene er en nydelig hodepute som lå i en av gjestesengene.Som seg hør og bør broderte min oldemor monogram med forbokstaven i familienavnet på alt lintøyet.Kniplinger og blonder og perfekte monogram på rubb og stubb. For et arbeide!!!!! Mange minner som er gode å holde på nå når huset ikke er i familien lenger. Begraver jeg nesa dypt ned i puta er jeg fire år igjen og på besøk hos mommo og moffa. O`lykke å få titte i skap og skuff hos dem. Gamle pennehus,pennesplitter, rasjoneringskort fra krigen,lakkstenger og gamle karameller som var steinharde :) Detaljer av fantastisk vakkert håndtverk. Nå får hodeputen ligge i vår sofa :) Min mammas hjemmesydde forkle til bruk på skolekjøkkenet. Hun har gjort seg veldig flid da hun sydde det. Mamma ble født i 1939 og jeg tror hun kan ha vært rundt 9 år da hun laget det. Sirlige broderier, trukne knapper og plettfri innside! Ved den ene lommen er forkleet stoppet. Det er veldig godt ivaretatt og nå er det min prinsesse. som bruker det. Det er så kos å tenke på at det er mormor som har hatt det for henne også. Min mamma har brodert initialene sine på skautet sitt.

3 kommentarer:

Christine Louise sa...

Oi, så fantastiske tekstiler :)
Jeg bare elsker slike gamle og skjøre tekstiler.

Ønsker deg en flott dag.

Klem fra meg..

ChatrinesLiving sa...

Lekre stoffer og broderier!
jeg har et par stykker arvegodt likt disse, absolutt vakkert!

Tusen takk for gode råd om disse blomstene mine! Jeg skal nå prøve å se om jeg ikke får de til å overvintre denne gangen;)

Finfin ny uke til deg!
Klem fra Chatrine:)

Anonym sa...

Takk for en interessant blogg